Giveaways [GUIDE]:
Fem tips för att köpa rätt giveaway

Så får du bäst resultat

  1. Målgrupp: vem ska använda din giveaway? 
    Är din målgrupp 10 viktiga kunder eller 10 000 personer på stan? Konservativ, hundägare eller fotbollsförälder? Att hitta rätt produkt, format, kvalitet och utförande är lika viktigt för en giveaway som för all annan marknadsföring. Och den måste kommunicera ditt budskap fullt ut.
  2. Budskap: vad vill du förmedla? 
    En tung Parkerpenna i borstat stål förmedlar en sak, ett ipad mini-fodral något annat. Och ett orange, stormsäkrat paraply ytterligare något annat. Val av färg, kvalitet och produkt får stor inverkan på vilken effekt din giveaway får – och hur den tas emot av just din målgrupp.
  3. Användning: var och hur ska den användas? 
    För produkter som ska användas i fuktiga eller marina miljöer är det extra viktigt att det är en vattentålig produkt. Och att den verkligen håller tätt. Och är det blåsigt måste dina paraplyer vara stormsäkrade. Tyvärr kan budgetskäl göra att man väljer fler giveaways av sämre kvalitet framför färre med bättre kvalitet. Vår erfarenhet är att det är ofta är bättre att göra ett lite snävare urval av mottagare och ge dessa en högkvalitativ produkt. Vi ger gärna råd kring detta.
  4. Pengar: vilken budget har du? 
    En give-away får inte kosta för mycket, bland annat av skatteskäl. Här gäller det alltså att var kreativ. Vad värdesätter dina kunder? Vad vet du om deras intressen eller hobbies? Är en domarpenna för 40 kronor (och som används i fotbollsklubbens lokaler) bäst – eller är det en fin greenlagare för 100 kronor? Oavsett budget – sätt dig in i dina målgruppers vardag så att dina giveaways blir använda och omtyckta av dina kunder, anställda och affärspartners.
  5. Röst: undvik att skrika (om du inte måste)
    En give away ska naturligtvis ha en tydlig avsändare. Men att göra loggan på dina give aways så stor som möjligt är inte alltid ett självändamål. Det beror såklart på syftet med din kampanj. För sadelskydd på cyklar utomhus ska du oftast maxa loggan – för presentpennor till dina viktiga kunder kan du vinna på att vara lite mer subtil.

 

Vi hjälper dig att hitta rätt!

Vi hjälper dig gärna med att hitta rätt giveaway eller profilprodukt för just din kampanj, målgrupp och budget – så att du får ut just det du vill av din investering. Kontakta oss på genom att klicka här.